Thursday, August 6, 2009

CERITA REKAAN

Alkisah dalam sebuah hutan, berlangsung satu mesyuarat bulanan antara binatang - binatang liar dan ternakan jinak . Tajuk perbincangannya hangat sekali, dan topik kontroversi kali ini dicetuskan oleh seekor binatang bernama Unta.

"Rugi la jadi kao lembu. Badan kao kecik, daging kao sikit. Bakti kao kepada penternak sikit sekali," Ujar Unta dengan penuh yakin.

"Tak, kao silap cik Unta. Kalau kao nak cakap pasal daging, maka kambing lah binatang yang lebih rugi," Balas Lembu dengan bibirnya menjuih ke arah Kambing.

"Loh, korang ni buta ke? Ayam tu lagi kecik dari aku. Dah la daging sikit, pagi - pagi buat bising plak," Tengking Kambing dengan nada tak puas hati.

"Ape plak, aku bising sebab nak kejutkan manusia..tu pun salah ke? Sekurang - kurangnya daging aku, orang boleh makan, tapi tengok kucing tu, daging tak leh dibuat lauk, tiap - tiap hari menempel dan memperabiskan lauk ade la," Ayam berkata sambil matanya tepat memandang kucing yang sedang menjilat - jilat bulunya.

"Wei ayam, memang keje aku perabiskan lauk untuk tuan aku. Tapi tu untuk elakkan pembaziran. Kan orang yang suke membazir tu saudara setan. Aku, kalau orang pegang, kurang - kurangnya tak perlu basuh tanGan tu. Tapi si Anjing, kalau tersentuh, ha..kena samak la jawabnya," Jawab Kucing dengan tenang.

"Aku, mewakili anjing - anjing yang lain, memang mengaku, ko Kucing, tak salah. Betul - sebetul betulnya. Namun, khidmat aku pada manusia pun ada. Baru - baru ni kaum anjing ada terima anugerah "Man's Best Friend", korang pernah dapat? Ini semua kerana kami membantu manusia menjaga rumah dan menghiburkan mereka. Cik Ba Alif Ba Ya lah yang paling rugi sebenarnya," Kenyataan itu membuatkan semua binatang di seluruh alam rimba menoleh ke arah Khinzir yang sedang berkubang dalam lopak lumpur tak jauh dari tempat mesyuarat tersebut.

"Kalau aku korang kata rugi, ada yang lagi rugi daripada aku.. al least kalau aku mati, aku tak kena HISAB, macam MANUSIA," dengan selamba Khinzir menjawab dan menyambung hobinya itu.

p/s : cerita ini rekan semata-mata, bukan untuk menghina sesiapa cuma sekadar peringatan kepada diri penulis. Sekian
Demi masa, Sesungguhnya manusia berada dalam kerugian, Kecuali orang - orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran.

Surah Al A'sr - ayat 1 hingga 3

>

No comments:

Post a Comment