Thursday, August 20, 2009

PESAN IMAM AL GHAZALI (3)




ADAB-ADAB BANGUN DARI TIDOR

Hendaklah engkau berusaha supaya dapat bangun dari tidor sebelum terbit fajar dan hendaklah zikrullah yang mendahului segala sesuatu, baik dihatimu ataupun di lidahmu, dan bacalah doa berikut:

" Segala puji bagi Allah, Tuhan yang menghidupkan kami setelah mematikan kami dan kepadaNya kami akan kembali. Telah berpagi-pagi kami dan telah berpagi-pagi ( telah jadi) segala kerajaan itu bagi Allah segala keagungan bagi Allah. Segala kemegahan dan segala kekuasaan hanya bagi Allah, Tuhan sekelian alam".

Telah berpagi-pagi kami atas keadaan fitrah Islam dan kalimat keikhlasan dan diatas ugama Nabi Muhammad s.a.w. dan atas millah Nabi Ibrahim a.s. yang selalu dalam cenderung kepada Islam dan membenci ugama yang lain. Dan bukanlah Nabi Ibrahim itu seorang mushrik.

Ya Allah! Kami meminta kepada Mu supaya Engkau bangunkan kami pada hari ini untuk dapat melakukan segala kebaikan dan kami berlindung dengan Mu daripada melakukan sebarang kejahatan atau pun mengenakannya kepada orang Islam yang lain.

Ya Allah, dengan Mu kami berpagi-pagi dan dengan Mu kami berpetang-petang dan dengan Mu kami hidup dan dengan Mu kami mati. Dan kepada Mu kami akan dikembalikan . Kami memohon kepada Mu akan kebaikan hari ini dan segala kebaikan yang ada di dalamnya, kami berlindung dengan Mu daripada kejahatan hari ini dan segala kejahatan yang ada di dalamnya."

Apabila engkau memakai pakaianmu maka hendaklah engkau niatkannya menjunjung perintah Allah pada menutup auratmu dan janganlah berniat dengan berpakaian itu untuk menunjuk-nunjuk kepada makhluk. kalau begitu, engkau akan mendapat kerugian.

**********

No comments:

Post a Comment