Tuesday, December 15, 2009

KEBAHAGIAAN ITU ADA, TETAPI SIAPAKAH YANG MENEMUINYA

Tidak mungkin untuk seseorang mencari kebahagiaan kecuali dari dirinya sendiri. Akan tetapi dia hendaklah berusaha mendapatkan jalan untuk sampai kepadanya. Jalan tersebut tersimpul dalam kekuatannya menjadi seorang yang jujur, pemberani, gemar beramal dan cinta kepada sesama manusia.

Hendaklah dia menghiasi dirinya dengan sikap selalu berkerjasamadan dan menjauhi sifat ego yang buta. Dia harus bermodalkan hati yang hidup. Kebahagiaan bukannya cerita fiksyen, tetapi hakikat yang nyata dan dinikmati oleh ramai orang. Kita boleh menikmatinya apabila kita mengambil pelajaran dari pengalaman-pengalaman hidup kita dan memanafaatkan pelajaran yang kita ambil itu.

Jika kita teliti dan halusi memandang kehidupan, kita mampu memperolehi banyak manafaat dari personaliti kita masing-masing. Langsung kita akan terlepas dari penyakit jasmani dan rohani. Tetapi dalam mencari kebahagiaan ini harus diiringi dengan pengetahuan, semangat dan kesabaran sehingga kita bersedia melayari hidup ini tanpa sebarang pertentangan, derhaka dan kesengsaraan.

********

No comments:

Post a Comment