Friday, July 2, 2010

Ceritanya, ada seorang anak yang memiliki cita-cita yang amat tinggi. Berjuang keras agar dapat bersekolah dan meraih cita-citanya itu.

Anak ini berasal dari keluarga tidak mampu. Untuk membiayai sekolahnya, setiap hari ia harus membantu orang tuanya menjual susu selepas sekolah. Susu yang di perolehi dari agen, di jual langsung kepada pelanggan secara runcit dalam botol.

Perjuangannya sungguh perit. Makan sehari sekali sudah kerap di alami. Bahkan, kekadang susu yang dijualnya tidak laku walau pun satu botol. Banyak orang yang sudah meninggalkan penjual susu keliling dan beralih menggunakan susu tepung yang mudah dibeli di pasaraya .

Suatu hari, orang tuanya sakit sehingga tak dapat bekerja. Keadaan kewangan orang tuanya juga sangat goyah hampir kehabisan. Sang anak harus berjuang untuk dapat membeli makanan pada hari itu.

Tetapi, nasib yang baik tidak menyebelahinya . Dari rumah ke rumah dikunjungi. Dari pintu ke pintu diketuk. Belum seorang pun yang membeli susu nya.

Sehingga menjelang petang dia gagal menjual dan juga belum dapat makan apa pun. Sebenarnya ada keinginan kuat untuk membuka satu botol susu dagangannya sebagai minumannya. Tetapi niat itu di surung-tarik.

Sekiranya berlaku begitu , sudah tentu ia memberi masaalah dengan pihak pembekal . Dan pasti sekali esoknya ia tak akan dapat bekalan susu lagi untuk jualan selanjutnya.

Maka, di tahannya lapar dan lelah itu hingga malam . Ia terduduk lemas di depan sebuah rumah. Dia hampir tertidur kerana kepenatan.

Tiba-tiba wanita pemilik rumah itu keluar dari rumah. Dilihatnya seorang anak yang duduk letih tersandar di tiang tembok pagar rumahnya. Ibu itu menghampiri lalu menanyakan keadaan anak itu.

Anak itu diam tidak menjawab, dia hanya menawarkan susunya barangkali ibu ini mau membeli. tetapi pemilik rumah itu paham akan keadaan anak tersebut dan menyuruhnya masuk terlebih dahulu ke rumahnya.

Setelah di dalam rumah, Ibu menyuguk segelas susu panas kepada anak itu. Betapa bahagianya anak tersebut melihat ada orang yang begitu dermawan dan memiliki hati yang belas kasihan padanya. Sampai bila-bila pun ia tak akan mampu melupakan jasa seorang wanita yang rupanya pemilik ladang lembu susu yang dijajanya sepanjang hari.

Setelah kira-kira 7 tahun berlalu, wanita yang baik hatinya menolong anak tersebut, jatuh sakit. Sakitnya semakin parah hingga harus menerima rawatan dengan kos yang amat mahal dan terpaksa menjual seluruh ladang ternakan yang dimilikinya untuk perbelanjaan rawatannya.

Bilamana keadaan kewangan ibu ini semakin terjejas , saat rawatan sudah selesai , pihak rumah sakit menyerahkan inbois tuntutan bayaran kos yang perlu dibayar.

Entah dari mana dan bagaimana Ibu itu akan mampu membayar tuntutan perubatan yang ternyata mencapai Ratusan Ribu RM itu. Tetapi ternyata amat memeranjatkan , di dalam penyata kos perbelanjaan itu ada secarik kertas nota yang bertuliskan: “Sudah Dibayar Dengan Se-gelas Susu”

Apa yang sebenarnya berlaku ialah anak penjual susu yang kesusahan tadi , kini telah menjadi Pengurus Besar di Rumah Sakit tersebut.

Pulau Pandan Jauh Ke Tengah. Gunung Daik bercabang Tiga. Hancur Badan Di kandung tanah. Budi Yang di kenang Jua.

No comments:

Post a Comment