Friday, November 5, 2010

SOLAT SUNAT DHUHA PEMBUKA PINTU REZEKI

Bagaimana agar rezeki kita dimudahkan? Adakah ibadah membantu kita untuk memperlancar datangnya rezeki?
Solat dhuha adalah jawabannya.

Solat dhuha adalah ibadah solat yang dianjurkan oleh Allah dan Rasul-Nya. Solat sunnat ini yang dilakukan seorang muslim saat waktu dhuha.

Waktu dhuha tiba saat matahari mulai naik, kira-kira tujuh hasta sejak terbitnya. Atau sekitar pukul tujuh pagi hingga waktu dzuhur. Jumlah rakaat solat dhuha, dari 2 hingga 12 rakaat.Meskipun bernilai sunnah, solat ini mengandung manfaat yang sangat besar bagi umat Islam.

Rasulullah bersabda di dalam Hadists Qudsi,“Allah SWT berfirman, “Wahai anak Adam, jangan sekali-kali engkau malas mengerjakan empat rakaat solat dhuha, karena dengan solat tersebut, Aku cukupkan keperluanmu pada petang harinya.” (HR Hakim dan Thabrani)

Dalam hadist yang lain dikatakan,“Barangsiapa yang masih berdiam diri di mesjid atau tempat solatnya setelah subuh kerana melakukan I’tikaf, berzikir, dan melakukan dua rakaat solat dhuha disertai tidak berkata sesuatu kecuali kebaikan, maka dosa-dosanya akan diampuni meskipun banyaknya melebihi buih di lautan.” (HR. Abu Daud)

“Dalam tubuh manusia itu ada 360 ruas tulang. Ia harus disedekahkan untuk setiap ruas itu.”
Para shahabat bertanya, “Siapa yang kuat melaksanakan itu, ya Rasulullah? Beliau menjawab, “Dahak yang di masjid itu lalu ditutupinya dengan tanah, atau menyingkirkan sesuatu gangguan dari tengah jalan itu berarti sedekah. Atau, sekiranya tidak dapat melakukan itu, cukuplah diganti dengan mengerjakan dua rakaat solat dhuha.” (HR. Ahmad dan Abu Daud)

Solat-solat sunah sangat dianjurkan. Karena ada faedah yang terkandung di dalamnya. Salah satunya untuk membuka pintu-pintu rezeki dan keberkatannya.

Dengan mengenal keutamaan dan keajaiban solat dhuha, maka kaum muslim akan lebih tergerak untuk merawat solat sunah ini.

Solat Dhuha adalah solat sunah yang dilakukan setelah terbit matahari sampai menjelang masuk waktu zhuhur. Afdhalnya dilakukan pada pagi hari disaat matahari sedang naik ( kira-kira jam 9.00 ).

Solat Dhuha lebih dikenal dengan solat sunah untuk memohon rezeki dari Allah, berdasarkan hadits Nabi : ” Allah berfirman : Wahai anak Adam, jangan sekali-kali engkau malas mengerjakan empat rakaat pada waktu permulaan siang ( Solat Dhuha ) niscaya pasti akan Aku cukupkan keperluanmu pada akhir harinya ”
( HR.Hakim dan Thabrani ).

Cara Melaksakan Solat Dhuha :

Minimum dua rakaat dan maksimal duabelas rakaat, dilakukan secara Munfarid ( tidak berjamaah ), caranya sebagai berikut:
Niat didalam hati beriringan dengan Takbiratul Ihram
“Aku niat solat sunah Dhuha kerana Allah”
Membaca doa Iftitah
Membaca surat al Fatihah
Membaca satu surat didalam Alquran.Afdhalnya rakaat pertama surat Asysyams dan rakaat kedua surat Allail, tapi jika tak hafal maka surat/ayat Qur'an lain pun boleh
Ruku’ dan membaca tasbih tiga kali
I’tidal dan membaca bacaan nya
Sujud pertama dan membaca tasbih tiga kali
Duduk diantara dua sujud dan membaca bacaannya
Sujud kedua dan membaca tasbih tiga kali

Setelah rakaat pertama selesai, lakukan rakaat kedua sebagaimana cara diatas, kemudian Tasyahhud akhir. Setelah selesai maka membaca salam dua kali. Rakaat-rakaat selanjutnya dilakukan sama seperti contoh diatas.

PENTING UNTUK SEMUA:
Saat melaksanakan ibadah, jangan berharap karena ingin sehat / rezeki...
tapi lakukanlah dengan ikhlas dengan penuh BERSYUKUR atas semua nikmat terutama Iman & Islam yg tak dapat dihitung & dinilai.
******

No comments:

Post a Comment