Wednesday, January 26, 2011

Melayu Singapura lebih berdisiplin

ARKIB : 24/01/2011

SEBILANGAN kecil terpelajar Melayu di Singapura telah memberikan reaksi panas terhadap kenyataan bekas Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Mahathir Mohamad terhadap nasib orang Melayu Singapura.

Mereka mengecam Mahathir dalam Berita Harian Singapura sebagai orang tua nyanyuk mengenai pandangannya bahawa Melayu Singapura terpinggir dan ketinggalan.

Nampaknya suara Mahathir tidak sahaja masih berkesan kepada generasi baru dan lama di Malaysia tetapi juga menyengat generasi baru Singapura yang melihat nasib Melayu Singapura dalam pandangan yang berbeza dari Mahathir dan juga dalam keyakinan baru yang terbentuk oleh dasar kerajaan Singapura sekian lama.

Sesungguhnya masalah orang Melayu di Singapura tidak lagi boleh dilihat dari kaca mata lama Melayu Malaysia kerana masa depan mereka tidak lagi bergantung kepada konsep Malaysia yang memberikan perlindungan dalam persaingan dengan kaum lain tetapi mereka terpaksa menerima hakikat mesti bersaing untuk selamat dalam negara maju.

Generasi baru Melayu Singapura melihat halangan kepada masa depan mereka bukan kerana tiadanya keistimewaan seperti yang dinikmati oleh Melayu Malaysia tetapi kelonggaran disiplin, tidak mementingkan pelajaran, kepincangan rumah tangga keluarga Melayu dan Islam, keruntuhan akhlak anak muda sebagai masalah yang perlu mereka atasi.

Malah sebahagian besar Melayu Singapura masih tidak dapat melihat dinamisme Islam sebaliknya mempelajari dan memahami Islam dari aspek negatif yang tidak selari dengan kehendak pemodenan dan kemajuan zaman.

Tulisan seorang pembaca Berita Harian Singapura yang menamakan dirinya sebagai Walid Jumblaat Abdullah dengan sendirinya menolak anggapan beberapa orang penulis lagi di Berita Harian Singapura yang mendakwa bahawa masyarakat Islam Singapura berkembang sejajar dengan perkembangan ekonomi, sosial dan ajaran Islam.

Masyarakat Melayu di Singapura memerlukan kepada kepimpinan Melayu dan Islam yang dinamik dan progresif untuk menunjukkan jalan sebenar yang mesti dipilih oleh orang Melayu di Singapura untuk survival mereka tetapi malangnya Singapura mempunyai lebih banyak pemimpin Islam yang sempit, jumud dan tidak berpandangan global.

Inilah juga jenis pemimpin Islam yang dijemput oleh orang Islam di Singapura dari Malaysia untuk memberikan syarahan dan mengajar Islam kepada mereka.

Singapura bukan tidak mempunyai pemimpin-pemimpin Islam yang progresif dan dinamik di kalangan pemerintah dan juga golongan profesional tetapi bilangan mereka terlalu kecil dibandingkan dengan jumlah masyarakat Islam. Inilah yang harus disedari oleh Mahathir daripada cuba membangunkan sentimen Melayu lama di Singapura.

Mahathir tidak seharusnya hanya berinteraksi dengan orang Melayu Singapura hanya di kawasan Orchard Road tetapi juga harus sesekali pergi ke bawah, ke Geylang Serai umpamanya untuk melihat hakikat kehidupan rakyat biasa Melayu Singapura.

Kita harus menerima hakikat bahawa keadaan mereka lebih teratur dan lebih baik dari dahulu. Mereka berniaga di gerai-gerai di Geylang Serai dalam keadaan yang selesa dan jauh lebih bersih dan teratur berbanding Kampung Baru di Kuala Lumpur.

Malah gerai-gerai makanan di Putrajaya pun tidak dapat menandingi mereka di segi kebersihan dan tarikan hidangan makanan yang terdedah sebaliknya tertutup dan teratur dalam tempat letak makanan bergelas menjadikannya menarik dan membuka selera.

Rumah ibadat seperti masjid dan surau di kawasan kediaman dan juga di luar pusat bandar juga lebih bersih dan ceria daripada sesetengah masjid dan surau di Malaysia. Ini membayangkan sebuah masyarakat Islam yang berdisiplin sekalipun hidup dalam keadaan yang agak tertekan.

TAN MALAKA

Putrajaya (Sumber: UM)

No comments:

Post a Comment